Je eigen logo ontwerpen?

Wat komt er allemaal om de hoek kijken als je een bedrijfslogo wilt maken?

Maarten
Geplaatst door: Maarten
Datum: vrijdag 16-12-2016

Hoe moet je een logo ontwerpen?

Waar begin je met een logo ontwerpen? Op welke manier zorg je dat jouw logo het publiek aanspreekt? Moet je veel verschillende kleuren gebruiken of zijn 2 kleuren genoeg? Trekt een vreemd lettertype de aandacht? Moet er een symbool in verwerkt worden? Allemaal vragen waar jij als beginnend ondernemer mee te maken krijgt. hierbij geven we je enkele tips om je eigen logo ontwerpen makkelijker te maken.

1. Hou het simpel.

Het ontwerp van je logo moet je simpel houden. Op deze manier wordt je logo snel herkend. Denk aan merken als Facebook, Apple, en McDonald's: allemaal simpele logo's in 1 kleur zonder afleiding. Je herkent deze uit duizenden. Bovendien maakt dit het makkelijk voor je drukwerk. Zo heb je geen problemen wanneer je verschillende druktechnieken moet gaan gebruiken voor bijvoorbeeld het drukken van visitekaartjes of voor canvas tassen bedrukken.

2. Wel of geen symbool?

Dit is natuurlijk niet per se nodig. Veel bedrijven gebruiken slechts hun bedrijfsnaam als logo. Dit is misschien minder creatief maar het is wel direct duidelijk met wie je te maken hebt.

3. Start in zwart.

Begin met ontwerpen in het zwart. Op deze manier kun je je eerst bezighouden met het ontwerp en vormgeving. Je kunt rustig nadenken hoe je de bedrijfsnaam en eventueel een symbool in je logo gaat verwerken. Als dat goed staat, ga je de kleuren bepalen.

4. Bepaal een lettertype.

Het lettertype is van groot belang. Een vet lettertype met een felle kleur wordt snel geassocieerd met een goedkoop merk. Terwijl een sierlijk en slank lettertype staat voor een chique merk.

5. Wat staat centraal?

Zorg bij je logo ontwerp dat slechts één element op valt. Sommige bedrijfven hebben een heel druk logo met veel elementen erin verwerkt. Dit werkt helaas averechts. Je logo is onoverzichtelijk waardoor je potentiële klanten niet weten waar ze op moeten letten.

6. Match je logo aan je business.

Je logo moet natuurlijk wel representatief zijn voor het product of dienst dat je verkoopt. Gebruik dus geen vrolijke symbolen als je in uitvaartbranche actief bent. Ga ook geen tekens verwerken die niks met je bedrijf te maken hebben. 

7. Maak het tijdloos.

Gebruik bijvoorbeeld geen emoticons in je logo. Nu zijn emoticons aan de orde van de dag maar wie weet of dat over 5 jaar ook nog zo is? Je logo kan zo meteen heel ouderwets over komen.

8. Maak een compleet pakket.

Zorg ervoor dat je logo voor alle doeleinden is te gebruiken. Wil je later je logo terug laten komen op drukwerk? Dan is het handig om een vector bestand te hebben. Ga je online reclame maken? Dan heb je een logo nodig dat is opgebouwd uit een bepaald aantal pixels. Ook de kleuren van je logo zijn verschillend voor drukwerk (CMYK) als voor op een scherm (RGB).

9. Controleer je logo op rariteiten.

Het klinkt logisch maar sommige logo's hadden soms nét even met wat meer aandacht ontworpen kunnen worden. Zo zie je in onderstaand log bijvoorbeeld een heel goed voorbeeld van heel slecht kleurgebruik. Dit doet pijn aan je ogen. Ook kun je met wat fantasie een 'pikante' afbeelding zien in het onderste logo. Check dus nog even goed of er geen verborgen foutjes in zitten.

10. Ben onderscheidend.

Als laatst willen we je meegeven om onderscheidend te zijn. Dit klinkt als een open deur maar waarschijnlijk ben je niet de eerste in de markt met je bedrijf. Ga daarom niet dezelfde symbolen of lettertypes gebruiken die je concurrenten ook hanteren. Wees creatief in je ontwerp en je bent vanzelf onderscheidend!